جمعه، مرداد ۱۱، ۱۳۸۷


حجت‌الاسلام علي‌اكبر ناطق نوري در گفت‌وگو با ويژه‌نامه بيستمين سال رهبري آيت‌الله خامنه‌اي، نحوه تشكيل و برخي از اقدامات دفتر بازرسي رهبر انقلاب را تشريح كرده است.به گزارش خبرنگار «تابناك»، وي زمان راه‌اندازي اين دفتر را چند ماه پس از به رهبري رسيدن آيت‌الله خامنه‌اي اعلام كرده و درباره راه‌اندازي آن مي‌گويد: روزهاي اول هر روز حضور مي‌يافتم تا اگر كاري بود و از عهده من برمي‌آمد، انجام دهم. هنوز دفتر بازرسي تشكيل نشده بود كه روزي نامه‌اي توسط دوستي فرستادند. در اين نامه خطاب به من آمده بود: «بر اساس گزارشي كه رسيده، دو نفر را بازداشت كرده‌اند كه پس از دستگيري اذيت شده‌اند و به اينها فشار آمده است. گزارشي كه به دست من رسيده است، خدا كند درست نباشد و اگر چنين باشد، واي به حال من در آخرت. از شما مي‌خواهم بررسي كنيد و فصل به فصل كه پيش مي‌رويد، به ما گزارش كنيد». من تيمي را انتخاب كردم، رسيدگي كردم و گزارش درست بود. كساني كه خلاف قانون عمل كرده بودند، بازداشت، محاكمه، تعزير و از دستگاه مربوطه اخراج شدند. پس از اين ماجرا كه بركات بسيار خوبي داشت، ايشان محبت كردند و حكمي به من دادند براي تشكيل يك دفتر كوچك ـ قيد كوچك در اين حكم جالب بود ـ ايشان فرمودند: از آنجا كه اينجا آخرين ملجأ مردم است و اگر به من تظلمي شد، بتوانم رسيدگي كنم، شما دفتري تشكيل دهيد كه بتوان رسيدگي كرد. اين دفتر كه حالا عمري هجده يا نوزده ساله دارد، با كمتر از بيست نفر داير شده است. من چهار گروه تشكيل دادم كه عبارتند از: حقوقي ـ قضائي، اقتصادي، فرهنگي ـ اجتماعي و امنيتي ـ سياسي كه متشكل از يك سرگروه و دو كارشناس هستند. دفتر بازرسي مثل بازرسي كل كشور نيست كه ابتدا به ساكن براي هر حادثه‌اي برويم و تمام دستگاه را بازرسي كنيم. مسئوليت ما فقط در مواردي است كه تظلمي به ايشان شده باشد و دستور اقدام بدهند.
به گفته ناطق نوري، پس از اين‌كه چند سالي از تشكيل دفتر گذشت، ايشان از پيشرفت كارها تشكر كردند و فرمودند: زماني كه من مسئوليت رهبري را به عهده گرفتم، هميشه نگران بودم اگر به شخص من تظلم شود، بايد چگونه رسيدگي كنم، اما پس از تشكيل دفتر، آرامش يافتم. من هم به فضل خدا و تشويق ايشان و همكاري دوستان، با هيچ‌كس تعارف ندارم. تاكنون اگر به فرض ما صد گزارش خدمت ايشان داده باشيم، 99 حتي 5 / 99 درصد از اين گزارش‌ها، هرگز بدون پاسخ نمانده است.رئيس مجلس پنجم با اشاره به موردي ديگر مي‌گويد: گزارش ديگري به دست من رسيد كه مرحوم فردوسي‌پور ـ رحمت الله عليه ـ زماني كه من مجلس بودم، آن را به من داد ـ چون من در زمان رياست مجلس نيز دفتر بازرسي را داشتم ـ ماجرا اين بود كه يك زنداني به ايشان نامه نوشته بود كه من به اتهام زنا در زندان هستم، اما اقوام آن طرف دختر هفت، هشت ساله مرا در راه مدرسه دزديدند و پس از تجاوز، به قتل رساندند، در حالي كه من زنداني هستم و كسي نيست به داد من برسد. من خيلي از اين ماجرا منقلب شدم، يك هيأتي را به 40 كيلومتري مشهد به روستايي فرستاديم كه بالاخره به بازداشت افرادي در دستگاه‌هاي مختلف، اخراج و برخورد با متهمان منجر شد. به تظلمي كه شده بود، واقعا رسيدگي شد، ولو اين‌كه از طرف متهمي بود كه زنداني شده بود.با اين حال به گفته ناطق نوري، موارد شكايت از ردصلاحيت افراد استثناست و اين دفتر چنين اختياري ندارد: «از جمله موارد استثنا، موارد انتخاباتي است كه در حيطه كار ما قرار نگرفته است. شايد به اين دليل كه فقهاي شوراي نگهبان منصوب ايشان هستند و بازرسي نمي‌شود».حجت‌الاسلام ناطق همچنين به بررسي پرونده رسيدگي به جانبازان شيراز اشاره مي‌كند و اين‌كه پس از تحقيقات پيشنهاد كرده مدير كل اطلاعات منطقه، خود ام‌الفساد است و بايد عوض شود و آقاي رفيق‌دوست و قائم‌مقام ايشان بايد محاكمه شوند و اين بار با واكنش و عصبانيت شديد محسن رفيق‌دوست روبه‌رو شده است كه با گلايه از ناطق، به او گفته، شاه نتوانست مرا محاكمه كند، حالا تو مي‌خواهي محاكمه كني؟ البته «جام‌جم» درباره فرجام اين گزارش به موردي اشاره نكرده است.

هیچ نظری موجود نیست: