سه‌شنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۸۷

هشت روش موثر در بازسازی حافظه

آیا اخیرا فراموش می‌کنید دسته کلید خود را کجا گذاشته‌اید؟
داخل اتاق می‌شوید بدون اینکه بدانید برای چه کاری به آن سمت می‌روید؟
آیا بعد از ریختن چای در استکان قوری را در یخچال می‌گذارید؟
شماره تلفن منزل خود را فراموش می‌کنید؟
نگران نباشید! متخصصان معتقدند که استرس‌های روزمره تا حدی مغز انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند که کم‌حافظگی را به وجود می‌آورد.
روانشناسان در این زمینه توصیه می‌کنند که :
1ـ موز بهترین دوست حافظه: ویتامین B بهترین تغذیه حافظه است و موز دارای این منبع غنی می‌باشد.
٢ـ مهربانی با خویشتن: انجام کارهای مورد علاقه مانند خریدن یک شاخه گل، کتاب رمان، ملاقات دوستان قدیمی و ... باعث افزایش ترشح هورمون" دوپامین" می‌شود که احساس خوبی را در فرد به وجود می‌آورد و این افزایش تاثیر مثبتی بر سلسله اعصاب و آن بخش از مغز که مسئول حافظه است می‌گذارد.
٣ـ قدم بزنید: زنان یا مردانی که بطور مرتب قدم می‌زنند بسیار کمتر دچار فراموشی می‌شوند. چرا؟ تحقیقات نشان داده است که فعالیت، ارتباط مغزی را در بخشی که ذهن مسئول حافظه است، گسترش می‌دهد.
٤ـ غذای سس‌دار نخورید: بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی عادت غذایی بیش از ٨ هزار نفر، استفاده از این نوع سس‌ها و غذاهای سویا‌دار باعث کاهش قدرت حافظه می‌شود. علت آن است که یک ماده شیمیایی موجود در این نوع سس‌ها و سویا که گفته می‌شود ضد سرطان و بیماری قلبی است دقیقا عکس این خواص را با خود دارد. با این حال یکبار خوردن آن در هفته چندان مشکلی ندارد!
5ـ خواب به موقع: یک استراحت خوب مغز می تواند اطلاعات بیشتر و بهتری را به حافظه شما باز‌گرداند تا مغزی که تمام روز را بدون استراحت گذرانده باشد .
6ـ بیشتر به خودتان برسید: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری در برنامه روزانه خود دارند نه تنها پروسه اطلاع‌رسانی را بسیار کند انجام می‌دهند، بلکه از دیگر افراد هم سن‌ و ‌سال خود که این رژیم را ندارند نیز کمتر قادر به استفاده از حافظه خود می‌باشند. لذا به فکر خود باشید و رژیم‌های غیر‌موجه را فراموش کنید.
7ـ چای گیاهی بنوشید: آهن برای عملکرد صحیح حافظه ضروری است و نوشیدنی‌های کافئین‌دار به علت دارا‌بودن موادی به نام "تانن" (اسید تانیک) که ٧٥ درصد آهن موجود در بدن را از بین می‌برند.
٨ـ خوردن قند و شکر مصنوعی را کاهش دهید: این امر ممکن است در کاهش وزن به شما کمک کند اما نوشیدن بیش از یک یا دو نوشیدنی رژیمی در طول روز حافظه دراز‌مدت شما را تخریب می‌کند. خوشبختانه تاثیرات منفی این مسئله دائمی نیست و شما به راحتی می‌توانید با قطع مصرف شیرینی‌های مصنوعی مجددا حافظه خود را اصلاح کنید.

هیچ نظری موجود نیست: