شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۷

اتوبوس‌های اعدام چین

به تازگی گزارش جالبی در مورد نحوه اعدام مجرمین در چین منتشر کرده است. به خلاصه‌ای از این مطلب توجه کنید:«ژانگ شیجیانگ»، ملقب به شیطان نه‌انگشتی است، نخستین بار در ۱۳ سالگی، پدرش او را در حین دزدی غافلگیر کرد و برای جریمه یکی از انگشتانش را برید. ۲۵ سال بعد و در سال ۲۰۰۴، ژانگ یک بار دیگر محکوم شد، اما این بار برای قتل و تجاوز. او یکی از نخستین افرادی بود که برای اعدامش از اتوبوس‌های مرگ چینی استفاده شد!گفته می‌شود که تعداد اعدام‌ها در چین در هر سال، ۴ برابر باقی دنیاست. مدتی است که چین در حال موقوف کردن اعدام با جوخه آتش و جانشینی آن با تزریق داروهای مرگ‌آور است. آمریکا و سنگاپور، پیش از این تنها کشورهایی بودند که در آنها اعدام با تزریق انجام می‌شد.از آنجا که ساختن اتاق‌های اعدام و یا انتقال محکومان به تشکیلات اعدام محدودی که در چین وجود دارد، گران از آب درمی‌آید، چینی‌ها به این فکر افتادند که اتوبوس‌هایی مجهز به اتاقک‌های اعدام بسازند که از شهری به شهر دیگر حرکت می‌کنند و کار اعدام را با سهولت انجام می‌دهند.چینی‌ها معتقدند که با این تدبیر، اعدام‌ها را انسانی‌تر و متمدنانه‌تر انجام می‌دهند، گرچه هنوز بیشتر اعدام‌ها در چین با شلیک گلوله انجام می‌شوند، اما میزان اعدام با تزریق، به گفته مقامات چینی به ۴۰ درصد رسیده است.اما در این میان منتقدان، اتهام بزرگی به چینی‌ها وارد آورده‌اند، آنها اعتقاد دارند که اتوبوس‌های مرگ چین، باعث آسان شدن کار تهیه پیوند از جسد اعدام‌شدگان می‌شود و کار کسانی را که به طور غیرقانونی مباردرت به این کار می‌کنند، نسبت به زمانی که اعدام با سلاح گرم انجام می‌شد، بسیار آسان‌تر می‌کند! آنها پلیس، تشکیلات قضایی و بیمارستان‌های چین را متهم کرده‌اند که در این کار غیرقانونی مشارکت می‌کنند و به سود هنگفتی می‌رسند. ممانعت چینی‌ها از نشان دادن اجساد اعدام‌شدگان به خانواده‌هایشان قبل از سوزانده شدن، این شک را بیشتر می‌کند.
اما چینی‌ها می گویند که مراسم اعدام به صورت زنده و ویدئویی برای مقامات قانونی پخش می‌شود، تا از قانونی بودن اعدام‌ها اطمینان حاصل شود. به علاوه در ماه مارس، وزرات بهداشت چین، قانونی تصویب کرد که بر اساس آن خرید و فروش بافت‌های پیوندی ممنوع شده است و قوانین پیوند عضو، تشدید شده است.اتوبوس‌های مرگ چین، از بیرون شبیه وسایل نقلیه معمول پلیس هستند. هزینه ساخت هر یکی از آنها ۳۷ هزار تا ۷۵ هزار دلار است. تا به حال ۴۰ عدد از این اتوبوس‌ها ساخته شده‌اند.ترکیب داروهای مرگ‌آور: جالب است بدانید که دارویی که برای اعدام استفاده می‌شود، ۳ جزء دارد: سدیم تیوپنتال، محکوم را بیهوش می‌کند، پانکرونیوم، تنفس او را متوقف می‌کند و کلرید پتاسیم، قلب محکوم را از کار می‌اندازد.
در چین ۶۸ جرم مختلف از جمله فرار از پرداخت مالیات و قاچاق دارو، مجازات اعدام دارند. خود محکومان نمی توانند وسیله اعدام خود را انتخاب کنند، با این وجود، تردیدهایی وجود دارد که محکومان ثروتمند برای تحمل نکردن درد، شیوه تزریق دارو را با تحت‌تأثیر قرار دادن مقامات قضایی انتخاب می‌کنند.
منبع:USA Today/1pezeshk

هیچ نظری موجود نیست: