یکشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۷


سردار پاسدار "ميرفيصل باقرزاده" فرمانده كميته جستجوی مفقودين ستاد كل نيروهای مسلح اعلام كرد: تعداد 320 هزار قبر برای متجاوزان احتمالی به خاك ايران در حال حفر است.

سردار پاسدار "میرفیصل باقرزاده" فرمانده كمیته جستجوی مفقودین ستاد كل نیروهای مسلح اعلام كرد: تعداد 320 هزار قبر برای متجاوزان احتمالی به خاك ایران در حال حفر است. وی گفت: این برنامه بر اساس كنوانسیون ژنو و با هدف "حفظ تمامیت جسمی و كرامت كشته شدگان دشمن" اجرا می شود و در آن، پیش بینی شده است به طور متوسط در هر استان مرزی كشور بین 15 الی 20 هزار قبر برای سربازان دشمن متجاوز حفر شود.
وی در گفت وگویی كه امروز یكشنبه در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس انتشار یافته است،‌ افزود: هدف از حفر گورهای یادشده آن است تا امكان تدفین همزمان كشته شدگان متجاوزین وجود داشته باشد و چنانچه شرایط تعجیلی و اضطراری به وجود آید این كار با كندن كانال به صورت انبوه و دسته جمعی خواهد گرفت.
سردار باقرزاده خاطرنشان كرد: این اقدام در راستای اجرای مواد كنوانسیون ژنو و پروتكل‌های الحاقی و دیگر دستورالعمل‌ها و مقررات بین‌المللی مربوط به نحوه همكاری دولت‌ها با كمیته بین‌المللی صلیب سرخ صورت می گیرد كه آنها را موظف می كند در شرایط جنگ و نبردهای مسلحانه، تمهیدات لازم را برای تدفین اجساد سربازان متجاوز دشمن درنظر بگیرند.فرمانده كمیته جستجوی مفقودین ستاد كل نیروهای مسلح افزود: به منظور حفظ تمامیت جسمی و كرامت كشته شدگان دشمن و پیشگیری از مفقودیت بلند مدت آنان ترتیبی اتخاذ شده است تا با حفر قبور كافی در مناطق مرزی و نقاط نزدیك به خطوط نبرد توسط گروه‌های داوطلب مردمی، عملیات تدفین اجساد سربازان دشمن به خوبی و در كمترین فرصت ممكن انجام گیرد.
سردار باقرزاده، سرعت عمل در این كار را لازمه مراقبت‌های بهداشتی، پیشگیری از بیماری‌ها و حفاظت از محیط زیست دانست و بر لزوم همكاری دستگاه‌هایی چون هلال احمر، شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست تاكید كرد.
وی از گروه‌های داوطلب مردمی به ویژه كارگران، كشاورزان و جوانان نیز خواست كمیته جستجوی مفقودین را در حفر قبور سربازان متجاوز یاری دهند. باقرزاده این اقدام جمهوری اسلامی ایران را یك رویكرد مشاركت جویانه در برابر مقررات بین‌المللی و دستورالعمل‌های صلیب سرخ دانست كه با مشاركت مردم مناطق مرزی كشور قابلیت تحكیم پیدا می كند.
این مقام مسئول اطمینان داد:‌ در تلاش هستیم تا با اقدامات پیشگیرانه،گام مفیدی برای كاهش رنج‌ها و آلام خانواده‌های آن گروه از سربازانی كه در تجاوز احتمالی به كشورمان به هلاكت می‌رسند برداریم و نگذاریم تجربه تلخ و طولانی جنگ ویتنام تكرار شود.
وی در عین حال اظهار امیدواری كرد كه جامعه بین‌الملل به وظایف خود در حوزه رسیدگی به امور قربانیان جنگی عمل كند و با تقویت كمیته جستجوی مفقودین جمهوری اسلامی ایران از اقدامات غیر انتفاعی این كمیته برای تدفین اجساد سربازان كشور متجاوز حمایت به عمل آورد.
سردار باقرزاده خاطرنشان ساخت: در تلاش هستیم تمامی نقش آفرینان اصلی اعم از مسئولین، جمعیت‌های ملی فعال (O.N.S) و جمعیت‌های ملی مشاركت كننده (P.N.S) و فدراسیون و دیگر سازمان‌های ملی و بین‌المللی را توجیه و آماده كنیم تا بتوانند به هنگام ضرورت به خوبی به وظایف خود عمل كنند. وی در این زمینه از برگزاری یك كارگاه آموزشی كه توسط كمیته بین‌المللی صلیب سرخ در مهرماه امسال برای داوطلبان ایرانی در تهران برگزار خواهد شد، استقبال كرد و آن را گام مفیدی برای روشن سازی سرنوشت سربازان ناپدید شده دشمن دانست.

هیچ نظری موجود نیست: